Lietuvos autoverslininkų "Sizifo projektas"

2013-01-21

Prie Susisiekimo ministerijos vairo stojęs socialdemokratas Rimantas Sinkevičius pamažu gilinasi į senas-naujas problemas. Po susitikimo su Lietuvos autoverslininkų asociacijos (LAA) vadovais naujai užgriuvusių galvosūkių sąrašas pasipildė dar trimis įrašais. Asociacijos prezidentas Petras Ignotas ir administracijos vadovas Mindaugas Beišys ministrui pristatė tris pačias opiausias automobilių verslo bendruomenės problemas ir sutarė apie jų sprendimo būdus pakalbėti pasibaigus nerašytam 100 dienų kritikos moratoriumui.

Bene seniausias, absurdiškiausias ir lengviausiai išsprendžiamas rebusas - PVM atskaita už lengvuosius automobilius. Dar 2002-aisiais priimtą PVM įstatymo pataisą, kuria buvo užkirstos galimybės susigrąžinti įmonėms PVM jei lengvasis automobilis, skirtas vežti ne daugiau kaip 8 žmones, po keleto metų patys politikai pripažino nelogiškomis ir neteisingomis. Įrodžius, kad automobilius, kurie iš esmės yra tokia pat prekė, kaip sniego kastuvas ar elektrinis radiatorius, todėl verslo subjektams (žinom, jei jie įsiregistravę PVM mokėtojais), turėtų būti leidžiama atskaityti pridėtinės vertės mokestį. Tiksliau - taikyti normalią mokestinę praktiką, ir neklaidinti žmonių paistalais apie   トmokestines lengvatas". Ankstesnioji, E. Masiulio vadovaujama Susisiekimo ministerijos specialistų komanda, parengė ir su visomis suinteresuotomis institucijomis suderino reikiamus teisės aktus, kurie atstatytų teisingumą ir išbrauktų automobilius iš トraupsuotųjų" prekių kategorijos. Deja, prasidėjus rinkimų į Seimą karštinei dokumentas nebuvo pateiktas Vyriausybei ir tebeguli Susisiekimo ministerijos valdininkų stalčiuose.

Antroji problema - iš trečiųjų šalių gabenami automobiliai, neatitinkantys ES direktyvose užfiksuotų reikalavimų. Autoverslininkų teigimu, daugiausia rūpesčių kelia iš JAV plukdomos apynaujės mašinos, akivaizdžiai neatitinkančios nei saugumo, nei aplinkosaugos reikalavimų. LAA skaičiavimais kasmet į Lietuvą atgabenama apie 20 000 apynaujų mašinų, kurios parduodamos  kone perpus pigiau, nei gali pasiūlyti visus priklausančius mokesčius sąžiningai mokančios bendrovės. Nors ir egzistuoja simbolinės rinkos apsaugos užkardos, visos jos įveikiamos naudojant  pačius primityviausius mechanizmus. 

Trečioji ministrui R. Sinkevičiui pristatyta problema - nacionalinės automobilių parko formavimo politikos gairės. Per keliolika pastarųjų metų, kai Lietuvos transporto parkas buvo paverstas laukinio kapitalizmo (blogiausia šios sąvokos prasme) žaidimų aikštele, mūsų šalis pagal 1000 gyventojų tenkančių mašinų lygį įsiveržė į 7 vietą visame Senajame žemyne. Deja, džiaugtis tuo galima tik tuo atveju, jei sveikintinas atrodo pirmavimas pagal savižudybių skaičių. Mūsų šalis tapo Europos senų automobilių kapinynu, sukuriančiu daugybę naujų problemų. Svarbiausios jų -eismo saugumas, visuomeninio transporto plėtros paralyžius, spūstys miestų gatvėse, didžiulė tarša ir t.t.

LAA ekspertai pateikė pasiūlymus, kaip būtų galima spręsti visas išvardintas problemas. Naujoji susisiekimo ministro R. Sinkevičiaus vadovaujama komanda įsipareigojo išanalizuoti situaciją ir per  tris artimiausius mėnesius pristatyti savo nuostatas.

Mindaugas Beišys,
Administracijos vadovas
Lietuvos autoverslininkų asociacija

Norint naudoti pateiktą informaciją rekomenduojame susisiekti su žinutės autoriumi.