Ein Teil der Meldungen ist nur in der litauischen Sprache verfügbar

Naujas "PwC" ir Pasaulio banko tyrimas: Pasaulinės mokesčių reformos ir toliau siekia sugrąžinti ekonomikos stabilumą ir valstybių pajamų augimą

2011-11-10

Lietuvoje:
Kristina Kriščiūnaitė
UAB „PricewaterhouseCoopers”
Partnerė, Mokesčių ir teisės skyriaus vadovė
Tel. +370 (5) 239 2365
El. p. kristina.krisciunaite@lt.pwc.com
Vašingtone:
Nadine Ghannam,
World Bank and IFC
Phone: +1 (202) 473-3011
E-mail: nsghannam@ifc.org

Vyriausybės ir toliau tęsia mokesčių sistemos pertvarkymus, teigiama naujame „PwC", Pasaulio banko ir Tarptautinės finansų korporacijos tyrime. Nustatyta, jog nuo 2006 m. 123 šalys iš 183-jų įgyvendino reikšmingus mokesčių teisinės bazės pasikeitimus mažo ir vidutinio dydžio įmonių naudai, siekdamos paskatinti naujų įmonių steigimąsi ir sušvelninti pasaulinės ekonominės krizės pasekmes.

Šiandien paskelbtoje tarptautinėje mokesčių mokėjimo tyrimo ataskaitoje "Paying Taxes 2012” teigiama, jog per 2010 m. birželio - 2011 m. gegužės mėn. 33 šalys įgyvendino mokesčių reformas, kurios supaprastino mokesčių mokėjimo tvarką ar palengvino verslui tenkančią mokestinę naštą. Dažniausia nagrinėjamo laikotarpio mokesčių reforma buvo susijusi su elektroninės mokesčių sistemos diegimu - tokios reformos buvo įgyvendintos 23-iose šalyse. Elektroninio mokesčių deklaravimo ir sumokėjimo sistema siekiama palengvinti mokesčių administravimo naštą, supaprastinti įmonių patikrinimą bei sumažinti korupcijos galimybes.

Ataskaitoje „Paying Taxes 2012" mokesčių našta vertinama pagal visus mokesčius ir privalomas įmokas, kurias vidutinio dydžio įmonė turi sumokėti per 2010 m. birželio - 2011 m. gegužės mėn. laikotarpį. Vertinami įmonės patiriami vidutiniai mokesčių kaštai bei mokesčių mokėjimui keliami administraciniai reikalavimai (mokesčių deklaravimui reikalingas laikas ir įmokų skaičius).
Ataskaitoje teigiama, jog bendras mokesčių tarifas taikomas mažoms ir vidutinio dydžio įmonėms nuo 2006 m. sumažėjo 8,5 procentiniais punktais, t.y. daugiau nei 1 procentiniu punktu kiekvienais metais. Taip pat vidutiniškai 54 valandomis sutrumpėjo mokesčių administravimui sugaištamas laikas, t.y. kiekvienais metais jis sutrumpėjo daugiau nei viena darbo diena. O mokesčių įmokų skaičius nuo 2006 m. sumažėjo vidutiniškai 5 įmokomis.
„Didelis mokesčių administravimo reformų skaičius rodo, jog mokesčių sistemos efektyvinimas yra svarbus klausimas šalių vyriausybių veikloje" - teigia Augusto Lopez Claros, Pasaulio banko pasaulinių rodiklių ir analizės grupės direktorius. „Jei Vyriausybės sukurtų sistemą, kurios būtų nesudėtinga laikytis, tikėtina, jog verslas pasirinks tokią jurisdikciją ir mokėdamas joje mokesčius suteiks valstybei stabilų pajamų šaltinį".
Pasauliniu mastu vidutinis bendras mokesčių tarifas mažoms ir vidutinio dydžio įmonėms sudaro 44,8 proc. Vidutinis mokesčių administravimui reikalingas laikas sudaro 277 val., o vidutinis mokesčių įmokų skaičius - 28,5 mokėjimai per metus.
Aukščiausias tris reitingų skalės vietas jau du metus iš eilės užima Maldyvai, Kataras ir Honkongas.
Vienas žemiausių pozicijų užima Lietuvos artimos kaimynės Ukraina (reitingas 181) ir Baltarusija (reitingas 156).


Europos Sąjunga „Paying Taxes 2012” ataskaitoje

„Paying Taxes 2012" tyrimo metu gauti rezultatai rodo, jog bendras vidutinei įmonei tenkančių mokesčių tarifas Europos Sąjungoje (ES) yra 43,4 proc. (pasaulio vidurkis - 44,8 proc.), mokesčių apskaičiavimui, deklaravimui ir sumokėjimui ES vidutiniškai užtrunkama 207 val. (pasaulyje - 277 val.), o vidutinis mokėjimų skaičius ES - 17 (pasaulio vidurkis - 28,5).

Remiantis ataskaita, nagrinėjamu periodu keturios ES šalys (Čekijos Respublika, Graikija, Suomija ir Rumunija) įvykdė reformas, supaprastinusias mokesčių administravimo sistemas.

Pasaulyje vidutiniškai vienai įmonei tenka 9,3 skirtingi mokesčiai, o tuo tarpu ES net 10,7 mokesčiai. Mažiausias mokesčių skaičius tenka Švedijoje įsteigtai įmonei (5 skirtingi mokesčiai), o daugiausiai Italijoje (17 mokesčių).

Darbo jėgai tenkantys darbdavio mokesčiai ir socialinės įmokos sudaro didžiausią mokestinės naštos, tenkančios įmonėms ES, dalį -tai sudaro 65 proc. bendro vidutinio mokesčių tarifo, kai pasaulio vidurkis yra 36 proc. Dauguma ES šalių turi keletą darbo jėgai tenkančių mokesčių ir socialinių įmokų rūšių, o tai apsunkina mokesčių deklaravimą ir mokėjimą.

Lyginant PVM sistemą ES kontekste, dėl nevienodos administracinės praktikos taikymo PVM deklaravimui ir mokėjimui reikalingų valandų skaičius atskirose valstybėse skiriasi ir trunka nuo 24 val. Suomijoje ir Liuksemburge iki 195 val. Bulgarijoje.

Į „Paying Taxes 2012" reitingo dešimtuką patenka tik viena iš ES šalių - Airija, kuri, lyginant su pernai metais, pakilo per dvi pozicijas ir dabar užima 5 vietą. Aukščiausiais reitingais iš ES šalių be Airijos (5) dar įvertintos Danija (15), Liuksemburgas (14) ir Didžioji Britanija (18).


Lietuva „Paying Taxes 2012" ataskaitoje

Šių metų „Paying Taxes 2012” ataskaitoje Lietuva bendrame reitinge lyginant su pernai metais iš 44-os vietos nukrito į 57-ąją. Nepaisant to, jog nagrinėjamu laikotarpiu Lietuvoje mokestinė našta, įmokų mokėjimo dažnumas ir laikas sugaištamas mokestinėms prievolėms atlikti išliko nepakitę, tačiau mokestinės naštos palengvinimas kitose šalyse (Ispanijoje, Suomijoje, Gruzijoje, Korėjoje, Belize ir kt.) leido joms bendrame reitinge aplenkti Lietuvą ir stumtelėti ją žemyn. Iš Baltijos šalių bendrame reitinge Lietuva lenkia Latviją (62), kuri nuo praėjusių metų nukrito per 3 pozicijas. Tuo tarpu Estija nukrito iš 30 vietos į 47-ąją. Lietuva mokesčių sistemos palankumu vis dar lenkia tokias ES valstybes kaip Belgija, Vokietija, Portugalija. O Slovakija, Slovėnija, Čekija, Rumunija ir Vengrija net nepatenka į reitingo šimtuką.

Pagal bendrą vidutinei įmonei tenkantį mokesčių tarifą Lietuva užima tryliktą vietą tarp ES valstybių ir jai tenkantis bendras įmonės mokamų mokesčių tarifas yra 43,9 proc., kuris yra šiek tiek didesnis už ES vidurkį (43,4 proc.), tačiau mažesnis už pasaulio vidurkį (44,8 proc.) Mažiausias bendras mokesčių tarifas tarp ES valstybių yra Liuksemburge (20,8 proc.), Kipre (23,1 proc.) ir Airijoje (26,3 proc.), o didžiausias - Italijoje (68,5 proc.) ir Prancūzijoje (65,7 proc.). Iš kaimyninių valstybių - Latvijoje bendras mokesčio tarifas (37,9 proc.) yra ženkliai mažesnis nei Lietuvoje ir pagal šį kriterijų ji yra aštuntoje vietoje tarp ES valstybių. Lietuva užima keturioliktą vietą, tuo tarpu Estijoje bendras mokesčio tarifas yra dvidešimt ketvirtas pagal dydį (58,6 proc.) tarp ES valstybių.

Remiantis tyrimo duomenimis, Lietuvoje mokesčių deklaravimui ir sumokėjimui vidutinei įmonei reikia mažiau laiko (175 val.) nei vidutiniškai Europoje (208 val.) ir pasaulyje (277 val.). Tuo tarpu Latvijoje sugaištama ženkliai daugiau laiko (290 val.), o Estijoje mažiau - tik 85 val.

Lyginant įmokų mokėjimo dažnumą Lietuvos reitingas (11 mokėjimų) taip pat yra mažesnis už bendrą ES vidurkį (17 mokėjimų), tačiau didesnis už Latvijos (7 mokėjimai) ir Estijos (8 mokėjimai).

Ataskaita „Paying Taxes 2012" atskleidžia, jog Lietuvoje palyginti su kitomis šalimis, didžiausią mokesčių sistemos dalį sudaro darbo jėgai tenkantys mokesčiai, o pelno bei kitų mokesčių (žemės, nekilnojamojo turto ir pan.) sudaroma dalis yra pakankamai maža. Lietuvoje darbo jėgai tenkantys mokesčiai sudaro 35,1%, kai pvz. Latvijoje jie sudaro tik 27,2%, Lenkijoje - 23,6%.

„Siekiant mokestinę aplinką padaryti patrauklesnę verslui bei paskatinti investicijas Lietuvoje, svarbu mažinti darbo jėgos apmokestinimo naštą. Šiuo metu Lietuvoje sveikatos draudimo įmokos faktiškai yra papildomas mokestis, kai tuo tarpu kitose valstybėse jos yra ribojamos. Sodros „lubų" nebuvimas taip pat atsiliepia Lietuvos patrauklumui" - teigia „PwC" Lietuvoje partnerė, Mokesčių ir teisės skyriaus vadovė Kristina Kriščiūnaitė.

„Kaip matome iš ataskaitos „Paying Taxes 2012" rezultatų, šiuo metu vyksta arši konkurencija tarp valstybių dėl investicijų pritraukimo, nes verslo kuriama vertė ir mokami mokesčiai yra ypač svarbus pinigų šaltinis esamu ekonominiu laikotarpiu. Norint išsaugoti Lietuvos patrauklumą verslui nepakanka išlaikyti esamą reglamentavimą, o svarbu pasiūlyti verslui patrauklesnius ir efektyvesnius mokesčių sistemos pokyčius, nei siūlo kitos valstybės ir tai nebūtinai turi būti tik mokesčių tarifų mažinimas” - teigia K. Kriščiūnaitė.


Apie Pasaulio Banko Grupę

Pasaulio Banko Grupė yra viena iš didžiausių informacijos ir finansavimo besivystančioms šalims teikėjų. Ją sudaro penkios glaudžiai susijusios institucijos: Tarptautinis rekonstrukcijos ir plėtros bankas (IBRD), Tarptautinė plėtros asociacija (IDA), Tarptautinė finansų korporacija (IFC), Daugiašalė investicijų garantijų agentūra (MIGA) ir Tarptautinis sutarimo dėl investavimo centras (ICSID). Kiekviena institucija vaidina svarbų vaidmenį kovojant su skurdu ir siekiant gyvenimo lygio didinimo besivystančiame pasaulyje. Daugiau informacijos galite rasti: www.worldbank.org, www.miga.org, ir www.ifc.org.


Daugiau informacijos apie Doing Business ataskaitą galite rasti www.doingbusiness.org
Daugiau informacijos apie Paying Taxes ataskaitą galite rasti www.pwc.com/payingtaxes


Apie „PwC"

„PwC" firmos padeda organizacijoms ir fiziniams asmenims kurti vertę, kurios jie siekia. „PwC” firmų tinklas veikia 158 šalyse, kuriose dirba beveik 169 000 žmonių, įsipareigojusių teikti kokybiškas audito, mokesčių ir konsultacijų paslaugas. Išsakykite rūpimus klausimus mums ir sužinokite daugiau, apsilankę mūsų svetainėje adresu www.pwc.com.

„PwC" vadinamas „PwC" tinklas ir (arba) viena ar daugiau šiam tinklui priklausančių firmų narių, kurių kiekviena yra atskiras juridinis vienetas. Išsamesnės informacijos ieškokite mūsų svetainėje adresu www.pwc.com/structure .

Norint naudoti pateiktą informaciją rekomenduojame susisiekti su žinutės autoriumi.