Ein Teil der Meldungen ist nur in der litauischen Sprache verfügbar

Šildymą atpigintų ir didesnis gabenamos medienos svoris

2011-10-20

Ieškant galimybių, kaip atpiginti šildymą ir sumažinti biokuro bei kitos medienos gamybos kaštus, vėl atsinaujino diskusijos dėl miškovežiais gabenamos medienos svorio. Dabar šalies keliais medvežiai gali vežti krovinius, sveriančius ne daugiau kaip 40 tonų, tačiau siūloma bendrą gabenimo masę padidinti iki 48 tonų nekeičiant ašių apkrovų.

"Vadovaujantis ne prieš 14 metų Lietuvoje įvestais apribojimais, o Europos Sąjungos direktyvomis - t.y. tik vienos ašies apkrova, masė galėtų padidėti iki 48-52 tonų. Tai leistų iš miškų išvežti 20-30 proc. daugiau medienos ir į katilines miškovežiais nugabenti daugiau biomasės nei leidžia dabartiniai teisės aktai", - teigia vienos didžiausių šalies biokuro ruošėjos, medienos prekybos ir miškų valdymo bendrovės "Timbex" komercijos direktorius Rytis Kuliešis.

Anot jo, dabar ir miškovežiai iš medienos sandėliavimo aikštelių miške į katilines išvažiuojapuspilniai, o kiekvienas papildomas reisas suryja ir kuro, ir laiko, ir darbo sąnaudų. Ypač svarbu didelį kiekį malkų katilinėms visą parą patiekti per šalčius, kuomet už šildymą skaičiuojamas kiekvienas centas. Pasak R.Kuliešio, dabar pagal galiojančius teisės aktus net įšalo metu miškovežiai vežioja orą.

"Timbex" preliminariais skaičiavimais, taikant 40 t bendrosios masės apribojimą medienai išvežti per metus reikia apie 300 tūkst. reisų, o padidinus iki 48 t ir paliekant svorio ribojimą ant ašių, pakaktų 200 tūkst. maršrutų. Dėl to būtų sutaupyta apie 15 tūkst. t dyzelinio kuro bei apie 60 mln. litų. Tokia ekonomija, be kitos naudos, atpigintų ir biokurą – centralizuota šiluma jį naudojančiose savivaldybėse apytikriai atpigtų 1 cnt/kWh arba 8-10 litais už standartinio 60 kv. metrų buto renovuotame name mėnesinį šildymą. Be to, sumažėtų sunkiasvorio transporto srautas bei oro tarša.

Prieš metus Seimas nepritarė įstatymo pataisoms, leidžiančioms gabenamą svorį padidinti iki 48 t, tačiau didelė dalis verslininkų ir susisiekimo ministras Eligijus Masiulis ragina parlamentarus grįžti prie šio klausimo. Anot jų, investicijos į kelius turi tarnauti šalies žmonėms ir visam verslui.

Miškų urėdijų, medienos verslininkų ir Susisiekimo ministerijos iniciatyvai keisti teisės aktus ir palengvinti biomasės bei apvaliosios medienos išvežimą ar tvarkymą priešinasi Lietuvos autotransporto vežėjų dalį vienijanti asociacija "Linava" – esą padidinus leistiną svorį bus sudarkyti šalies keliai ir reikėsią dar didesnių investicijų jiems sutvarkyti.

"Tokie argumentai visiškai nepagrįsti. Ar medienvežis važiuoja su 40 ar su 48 tonų, ašims svoris nėra viršijamas, išsidėsto tolygiai. Beje, už šias mašinas kasmet įmonės ir urėdijos moka mokesčius kaip už sunkiasvorių mašinų – 56 t sąstatą. Tad "Linavos" atstovų užsispyrimas daugiau rodo ne rūpinimąsi keliais ir autotransporto vežėjų interesais, bet siaurus lobistinius ar net neskaidrius žaidimus", - tikina R. Kuliešis.

Dėl nepilnai pakrautų medvežių prarandami pinigai galėtų būti panaudoti naujoms technologijoms ir alternatyvios energijos plėtrai, tačiau verslas jų netenka, - akcentuoja miškų tvarkytojai.

Bendrai naudojamais keliais Skandinavijoje – 60–70 t, Latvijoje – 52 t svorio medvežiai. Lietuvoje didesnio leistino tonažo medvežiai galėtų važinėti pagal nustatytas maršrutų schemas.

Rytis Kuliešis
UAB „Timbex“ komercijos direktorius,
tel. 8698 01858

Norint naudoti pateiktą informaciją rekomenduojame susisiekti su žinutės autoriumi.